Brainstorm nieuwe ideeën

Brainstorm voor Mariasteen

Creatieve brainstorms als motor voor nieuwe producten en marktopportuniteiten

Voor Mariasteen begeleidde ik recent een traject waarin we stap voor stap toewerkten naar nieuwe product- en marktideeën. We startten met een voorbereidende sessie waarin we belangrijke trends in kaart brachten en een concurrentieanalyse uitvoerden. Dat vormde een solide basis om verder op te bouwen.

Op basis van die inzichten organiseerden we een workshop waarin we via een gestructureerde creatieve brainstormsessie een ruime reeks nieuwe ideeën genereerden. Daaruit selecteerden we een tiental mogelijke nieuwe producten en markten, die we vervolgens verder uitwerkten.

De resultaten van deze brainstorm worden nu in de markt verder gevalideerd via een verkennend marktonderzoek. Zo bepalen we welke concepten het meest kansrijk zijn om effectief te lanceren.

Creatieve workshops zoals deze zijn bijzonder geschikt om:
• nieuwe producten of diensten te ontwikkelen
• concepten te verfijnen en te toetsen
• nieuwe doelgroepen of markten te verkennen
• een solide startpunt te vormen voor een marktonderzoekstraject

Dankzij mijn tweejarige opleiding creatieve denktechnieken bij het COCD kan ik deze methodieken gericht inzetten wanneer ze waarde toevoegen aan het proces.

Zo’n workshop kan volledig op zichzelf staan of gecombineerd worden met een verdiepend marktonderzoek.
Benieuwd hoe dit voor jouw organisatie kan werken? Ik bespreek graag de mogelijkheden.

Mariasteen uit Gids/Hooglede is een maatwerkbedrijf. www.mariasteen.be 

Samenwerken? Contacteer ons